Nye sommerdekk

Da sommerdekkene fra ifjor var på tide å skiftes ut, bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve å bestille på internett. Etter litt søk frem og tilbake, landet jeg på Sharif.no. De tilbyr rimelige dekk og felger, og kan også tilby ferdigmonterte dekkpakker. Jeg benyttet meg av dekkpakke-tilbudet, og fylte ut informasjon om bilen min. Bestemte meg tilslutt å holde meg til orginal dimmensjon på dekk og felg: 185/65R14 (så litt på 195/55R15, men dette ble nesten en høvding dyrere)
Dekkene jeg valgte er av typen Michelin EnergySaver (også kalt Miljødekk) – har lest at mange er fornøyd med både kjøreegenskapene og at de ikke støyer så mye. Av felger valgte jeg Sharif sine egne billigfelger. Tilsammen, dekk+felg+montering og levering til Haugesund kom det på rett i underkant av 4000,- Har skjønt at dette er en ålreit pris..

Men nok med det teoretiske. Var og hentet dem i Haugesund på torsdag (18. mars) og klarte ikke å vente med å sette dem på – det ble gjort dagen etter. Så her er noen bilder av dekkene og til slutt “før og etter” bilder. (Klikk på bildene for å se dem i litt større utgaver…)

Slik stod de på pall da jeg hentet dem på godssentralen til TNR spedisjon på Karmøy:

Første titt. Så da at de har hull for to ulike “5-stjerne feste” Det er de innerste jeg blir å benytte. De blir litt enklere å evt. selge videre senere:

Plastic, fantastic…

Muttere med adapter og sentreringsringer:

Bare å smette på plass..

..skru på plass…

…og vips så har vi dem på:

Var bare såvidt de passet, ca 2 mm klaring mellom bremsene og avbalasneringsmerkene, knaskje jeg burde ha kjøpt 15 tommere istedenfor?

Også før og etter bilder:

..uups, burde kanskje vaske bilen også..

Sånn ja, ble riktig så bra dette.

Overgangen fra vinterdekk til sommerdekk var kjempestor. Er veldig fornøyd med dekkene, ble mye mindre støy inne i bilen. Skrur jeg av lasteholderne på taket så blir det bra tenker jeg.

Her er lenker til dekkene og felgene:

Michelin Miljødekk og Sharif’s 6×14

Tags: , , , , , ,

4 Responses to “Nye sommerdekk”

  1. edu Says:

    This post could not be more factual…

  2. nintendo Says:

    Awesome article!

  3. lorenzawilkerson56 Says:

    I rarely post comments… but It’s been days that I seek this info… SO THANKSn!!! Click https://twitter.com/moooker1

  4. Odd petter Wullum Says:

    er på jakt etter de navkapslene vist på bilde nr 3. vet du hvor de kan skaffes?

Leave a Reply

